Film Animasi Wayang Beber "SAYEMBARA KEDIRI” FILM ANIMASI DUA DIMENSI DENGAN KONSEP REINTERPRETASI TERHADAP WAYANG BEBER PACITAN
"SAYEMBARA KEDIRI” FILM ANIMASI DUA DIMENSI DENGAN KONSEP REINTERPRETASI TERHADAP WAYANG BEBER PACITAN
DOI:
https://doi.org/10.58991/eemisas.v2i1.23Keywords:
2D Animation, Wayang Beber, WayangBeber, Kediri ContestAbstract
The animated film Wayang Beber Contest Kediri as an effort to increase public awareness, especially the younger generation, in caring for and maintaining the noble cultural tradition in order to remain sustainable. The publication media chosen is 2D Short Animated Film, because animation is an interesting medium and can be seen by all ages. The creation of the animated film "Sayembara Kediri" with the Two-Dimensional Technique uses the experimental method. The process of making Wayang Beber animation "Sayembara Kediri", namely: starting from the pre-production, production and post-production processes. The structure or personal technique in the creation of the Wayang Beber Animated Film “Sayembara Kediri” is; 1. Experiment (Media Research), 2. Contemplation (Inner Research); and Formation. The work of the Wayang Beber animation film needs to be of great interest to the public, especially the younger generation, so that they are able to become entrances in inculcating noble values and strengthening national identity and cultural resilience
Keywords: 2D Animation, Wayang Beber, Kediri Contest
References
Damono, Sapardi Djoko. 2005. Pegangan Penelitian
Sastra Bandingan. Jakarta: Pusat Bahasa
____. 2018. Alih Wahana. Jakarta: Gramedia Pustaka
Utama.
Dharsono, Sony Kartika. (2016). Kreasi Artistik.
Surakarta: Citra Sains.
Pamadhi, Hajar. (2018). “Sudut Pandang Tiga Dimendi
pada Wayang Beber”.
Prasetyo, Rudi. (2017). Wayang Beber Pacitan:
Deskripsi, Sejarah dan Cerita.
Sumanto, dkk. (2011). Studi Komparatif: Pertunjukan
Wayang Beber Lakon Jaka Kembang
Kuningdengan Remang Mangun Jaya.
Surabaya: UPT Laboratorium, Latihan dan
Pengembangan Kesenian Dinas Kebudayaan
dan Pariwisata Surakarta: ISI Press.
Supriyani, Oktaviana. (2020). “Perancangan Animated
Story Keluarga “Rumahku”.
Suyanto, M. dan Yuniawan Aryanto. (2006).
Merancang Film Kartun Kelas Dunia, Andi
Offset.
Tri Suwasono, Bening. Adi Sugiharjanto, Asto. (2018).
“Pemanfaatan Gambar Wayang Beber pada
Produk Kreatif Guna Meningkatkan Kecintaan
Masyarakat Terhadap Produk dan Budaya
Lokal”.
Yusuf, Ahmadi. (2020). “Wayang Beber Remeng
Mangunjaya di Gelaran Gunungkidul, dalam
Kajian Hermeneutika).
Budiarto, Antar. 2005. “Identifikasi Nilai-Nilai Cerita
Wayang Beber Pacitan Sebagai Media
Pembelajaran Sejarah”.
Margana. (2004). “Wayang Beber sebagai Materi
Pelajaran Seni Budaya”.
Suryanto. 2017. “Menggali Filsafat Wayang Beber
untuk Mendukung Perkembangan Industri
Kreatif Batik Pacitan”.
Tri Suwasono, Bening. Adi Sugiharjanto, Asto. (2018).
“Pemanfaatan Gambar Wayang Beber pada
Produk Kreatif Guna Meningkatkan Kecintaan
Masyarakat Terhadap Produk dan Budaya
Lokal”.