Film Animasi Wayang Beber "SAYEMBARA KEDIRI” FILM ANIMASI DUA DIMENSI DENGAN KONSEP REINTERPRETASI TERHADAP WAYANG BEBER PACITAN

"SAYEMBARA KEDIRI” FILM ANIMASI DUA DIMENSI DENGAN KONSEP REINTERPRETASI TERHADAP WAYANG BEBER PACITAN

Authors

  • Fajar Abadi Fajar Akademi Komunitas Negeri Pacitan
  • Moch. Syahrul Munir Akademi Komunitas Negeri Pacitan
  • Citra Ratih Prameswari Akademi Komunitas Negeri Pacitan

DOI:

https://doi.org/10.58991/eemisas.v2i1.23

Keywords:

2D Animation, Wayang Beber, WayangBeber, Kediri Contest

Abstract

The animated film Wayang Beber Contest Kediri as an effort to increase public awareness, especially the younger generation, in caring for and maintaining the noble cultural tradition in order to remain sustainable. The publication media chosen is 2D Short Animated Film, because animation is an interesting medium and can be seen by all ages. The creation of the animated film "Sayembara Kediri" with the Two-Dimensional Technique uses the experimental method. The process of making Wayang Beber animation "Sayembara Kediri", namely: starting from the pre-production, production and post-production processes. The structure or personal technique in the creation of the Wayang Beber Animated Film “Sayembara Kediri” is; 1. Experiment (Media Research), 2. Contemplation (Inner Research); and Formation. The work of the Wayang Beber animation film needs to be of great interest to the public, especially the younger generation, so that they are able to become entrances in inculcating noble values and strengthening national identity and cultural resilience


Keywords: 2D Animation, Wayang Beber, Kediri Contest

References

Damono, Sapardi Djoko. 2005. Pegangan Penelitian

Sastra Bandingan. Jakarta: Pusat Bahasa

____. 2018. Alih Wahana. Jakarta: Gramedia Pustaka

Utama.

Dharsono, Sony Kartika. (2016). Kreasi Artistik.

Surakarta: Citra Sains.

Pamadhi, Hajar. (2018). “Sudut Pandang Tiga Dimendi

pada Wayang Beber”.

Prasetyo, Rudi. (2017). Wayang Beber Pacitan:

Deskripsi, Sejarah dan Cerita.

Sumanto, dkk. (2011). Studi Komparatif: Pertunjukan

Wayang Beber Lakon Jaka Kembang

Kuningdengan Remang Mangun Jaya.

Surabaya: UPT Laboratorium, Latihan dan

Pengembangan Kesenian Dinas Kebudayaan

dan Pariwisata Surakarta: ISI Press.

Supriyani, Oktaviana. (2020). “Perancangan Animated

Story Keluarga “Rumahku”.

Suyanto, M. dan Yuniawan Aryanto. (2006).

Merancang Film Kartun Kelas Dunia, Andi

Offset.

Tri Suwasono, Bening. Adi Sugiharjanto, Asto. (2018).

“Pemanfaatan Gambar Wayang Beber pada

Produk Kreatif Guna Meningkatkan Kecintaan

Masyarakat Terhadap Produk dan Budaya

Lokal”.

Yusuf, Ahmadi. (2020). “Wayang Beber Remeng

Mangunjaya di Gelaran Gunungkidul, dalam

Kajian Hermeneutika).

Budiarto, Antar. 2005. “Identifikasi Nilai-Nilai Cerita

Wayang Beber Pacitan Sebagai Media

Pembelajaran Sejarah”.

Margana. (2004). “Wayang Beber sebagai Materi

Pelajaran Seni Budaya”.

Suryanto. 2017. “Menggali Filsafat Wayang Beber

untuk Mendukung Perkembangan Industri

Kreatif Batik Pacitan”.

Tri Suwasono, Bening. Adi Sugiharjanto, Asto. (2018).

“Pemanfaatan Gambar Wayang Beber pada

Produk Kreatif Guna Meningkatkan Kecintaan

Masyarakat Terhadap Produk dan Budaya

Lokal”.

Downloads

Published

2023-11-10

Issue

Section

Articles